
Endre din kontaktinformasjon
Arendal kommunale pensjonskasse henter inn dine kontaktopplysninger fra folkeregisteret og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Ønsker du å endre kontaktinformasjon hos oss må du:
• Endre adresse i Folkeregisteret:
https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/endre-postadresse/
• Endre telefonnummer eller e-postadresse i Kontakt- og reservasjonsregisteret:
https://www.norge.no/nb/digital-borger/oppdater-kontaktinformasjon
Kontakt- og reservasjonsregisteret
Norges innbyggeres mobilnummer og e-postadresser blir samlet i, Kontakt - og reservasjonsregisteret. Det er Digitaliseringsdirektoratet som er behandlingsansvarlig for Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Fordelen med ett felles kontaktregister er at du som innbygger ikke trenger å gi denne informasjonen til alle de ulike offentlige virksomhetene du er i kontakt med.
Det er du selv som oppdaterer kontaktinformasjonen, og du trenger bare gjøre det ett sted.
Kontakt- og reservasjonsregisteret blir brukt når du logger inn med ID-porten til ulike offentlige tjenester. Eksempel på dette kan være utfylling av skattemeldingen.
Kontakt- og reservasjonsregisteret kan inneholde:
• mobilnummeret og e-postadressen din
• opplysninger om hvilken digital postkasse du har valgt
• språkvalg
• om du er reservert mot elektronisk kommunikasjon.
Folkeregisteret
Folkeregisteret registrerer blant annet opplysninger om:
• fødsler, navnevalg, farskap og foreldreansvar
• adresse
• endringer i sivilstand
• dødsfall
• navneendringer
• statsborgerskap
Et korrekt folkeregister er en forutsetning for at alle borgere skal motta informasjon og et viktig grunnlag for at deres rettigheter og plikter blir ivaretatt. Det er viktig at opplysningene i Folkeregisteret. Det er mange som bruker opplysningene til å for eksempel sende deg brev.